Kymenlaakson AMK - pressikuvia

Täältä voit ladata pressikuvia. Kuvat median vapaasti käytettävissä. Kuvalähteeksi merkitään Kyamkin arkisto.

HUOM! Klikkaa kuvaa ja talleta kuva vasta sitten, saat näin kuvan täysikokoisena.


Aurinkovene 2014. Veneen suunnittelevat ja toteuttavat Kymenlaakson ammattikorkeakoulun veneteknologian opiskelijat. Opiskelijajoukkue osallistuu veneellä aurinkoveneiden maailmanmestaruuskilpailuun Hollannissa 28.6.-5.7.2014. Kilpailussa on sallittua käyttää vain aurinkopaneeleilla kerättyä sähköenergiaa. Ks. http://www.dongenergysolarchallenge.nl/en/.




No thumbnails!
Mallinnuskuva Midnight Sun Kyamk -aurinkoveneestä. [ Painatuskuva.jpg ]

Veneen suunnittelu tapahtuu nykyisin kokonaan tietokoneella. Runko ja komponentit mallinnetaan kolmiulotteisina CAD ohjelmistoilla. Simulaatioiden avulla selviää missä asennossa vene kelluu ja kuinka paljon tehoa tarvitaan eri nopeuksilla ajamiseen. Tietokoneavusteinen suunnittelu on merkittävä osa veneteknologian opiskelijoiden opintoja. Kuvassa Veneteknologian 3. vuoden opiskelija Mikko Mäki esittelee aurinkoveneen rungon CAD-mallia. [ _DSC4769.jpg ]

Potkurin suunnittelulla on merkittävä rooli veneen hyötysuhteen optimoinnissa. Tarkasti mallinnettu potkuri on koneistettu CNC:llä alumiinista. [ _DSC4772.jpg ]

Aurinkoveneessä on paljon sähkötekniikkaa. Veneteknologian 3. vuoden opiskelija Tommi Tirkkonen mittaa akun latausvirtaa. Taustalla näkyy veneessä käytettäviä aurinkopaneeleita [ _DSC4779.jpg ]

Joukkue valmistautuu esittelemään projektia Helsingin venemessuilla. Veneteknologian 3. vuoden opiskelijat Sanni Mansner ja Meea Kansanen valmistelevat Powerpoint esitystä. [ _DSC4783.jpg ]

Veneteknologian 3. vuoden opiskelija Juho Sillanpää kiinnittää kantosiipiä säätäviä servomoottoreita veneen vetolaitteeseen. [ _DSC4788.jpg ]

Vetolaitteessa alle kahden kilon painoinen sähkömoottori vaihteistoineen on veden alla. Sähkömoottorin alla näkyy toinen hiilikuituisista kantosiivistä joiden varaan koko vene nousee vauhdin kasvaessa. Kantosiipien kulmaa säädetään servomoottoreilla, joita Veneteknologian 3. vuoden opiskelija Juho Sillanpää kiinnittää. [ _DSC4790.jpg ]

Veneen runko ja suurin osa komponenteista on valmistettu hiilikuidusta, näin saadaan aikaan erittäin jäykkiä ja kevyitä rakenteita. Kuvassa veneteknologian opiskelijat Mikko Mäki ja Jere Impola valmistelevat hiilikuitukangasta ratin muottiin. [ _DSC4795.jpg ]

Veneen runko ja suurin osa komponenteista on valmistettu hiilikuidusta, näin saadaan aikaan erittäin kevyitä ja lujia rakenteita. Kuvassa veneteknologian opiskelija Mikko Mäki valmistelee hiilikuitukangasta ratin muottiin. [ _DSC4799.jpg ]

Komposiittiosien valmistamisessa tarvitaan muotteja. Kuvassa Veneteknologian 3. vuoden opiskelija Juho Sillanpää laminoi muottia komposiittipotkuria varten. [ _DSC4809.jpg ]

Komposiittiosien valmistamisessa tarvitaan muotteja. Kuvassa Veneteknologian 3. vuoden opiskelija Juho Sillanpää laminoi muottia komposiittipotkuria varten. [ _DSC4811.jpg ]

Veneteknologian 3. vuoden opiskelija sekoittaa muottihartsia. Aurinkoveneen rakentamisessa on käyty läpi koko prosessi suunnittelusta valmiiseen tuotteeseen. Tämä on opiskelijoille hyvin havainnollinen harjoitus veneteollisuudessa työskentelyä varten. [ _DSC4816.jpg ]

Veneteknologian 3. vuoden opiskelijat Mikko Mäki ja Jere Impola liimaavat laipioita veneen runkoon. [ _DSC4820.jpg ]

Aurinkoveneen hiilikuituinen runko on kokonaisuudessaan valmistettu Kymenlaakson ammattikorkeakoulun komposiittilaboratoriolla Mussalossa. Taustalla on Veneteknologian 3. vuosikurssin opiskelijoita ja kehitysinsinööri Mikko Pitkäaho. [ _DSC4836.jpg ]

Aurinkoveneen hiilikuituinen runko on kokonaisuudessaan valmistettu Kymenlaakson ammattikorkeakoulun komposiittilaboratoriolla Mussalossa. Taustalla Veneteknologian 3. vuosikurssin opiskelijoita keskellä veneeseen nojaa kehitysinsinööri Mikko Pitkäaho. [ _DSC4838.jpg ]

Suuri osa veneen osista valmistetaan CNC-koneella jyrsityistä muoteista mutta mukana on myös perinteistä muotinrakennusta. Tästä levystä on syntymässä lestikappale veneen ohjaamoa varten. Kappaletta esittelee kehitysinsinööri Mikko Pitkäaho. [ _DSC4849.jpg ]

Kehitysinsinööri Mikko Pitkäaho esittelee aurinkoveneen hiilikuituista rattia. Rattiin tehdään vielä sähköasennuksia, sitten tämäkin superkevyt osa on valmis asennettavaksi veneeseen. [ _DSC4853.jpg ]

Kehitysinsinööri Mikko Pitkäaho esittelee aurinkoveneen hiilikuituista rattia. Rattiin tehdään vielä sähköasennuksia, sitten tämäkin superkevyt osa on valmis asennettavaksi veneeseen. [ _DSC4854.jpg ]

Tässä vaiheessa 7m pitkän aurinkoveneen runko painaa vasta 25kg. Näin kevyt ja jäykkä rakenne on mahdollista saavuttaa vain hiilikuitu kerroslevyrakenteella. Komposiittivalmistustekniikka on tärkeä osa veneteknologian koulutusta. Veneen runkoa kääntävät Veneteknologian 3. vuosikurssin opiskelijat Jere Impola ja Mikko Mäki. [ _DSC4857.jpg ]

Veneteknologian opiskelija Mikko Mäki esittelee alipaineella tiivistettyä laminaattia. Tästä profiilista on syntymässä tukirakennetta kantosiipiä varten. [ _DSC4863.jpg ]

Kaikki veneen tarvitsema energia tuotetaan veneeseen rakennettavilla aurinkopaneeleilla. Veneeseen suunnitellaan erikoiskevyet paneelit yhdessä sponsoriyrityksen kanssa. Näitä ohuita kennoja tulee veneeseen 360 kpl ja ne tuottavat jopa 1750 W tehon. [ _DSC4868.jpg ]

Veneteknologian 3. vuosikurssin opiskelija Taneli Ahola esittelee aurinkopaneeleihin liittyviä komponentteja. Venettä varten rakennetaan erikoiskevyet paneelit yhdessä sponsoriyrityksen kanssa. [ _DSC4877.jpg ]